Is het voor iemand die kleurenblind is lastig iets op tv volgen?

Want is het niet zo,dat je als kleurenblinde sommige kleuren doorelkaar haalt,en sommige combinaties van kleuren niet kan zien?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (7)

Denk dat het net zo lastig is als rondlopen op deze kleurrijke aarde. Dat het dus niet uitmaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist
ik denk dat het wel lastig is in sommige combinaties van kleuren in ondertiteling en de achtergrond. dus dat ze in somige gevallen de ondertiteling moeilijk kunnen zien
14 jaar geleden
ik vermoed omdat kleuren blindheid van kinds af aan het ingebakken zit dat ze zelf niet zo gauw in de gaten hebben dat er iets anders is.
14 jaar geleden
Mijn vriend is kleurenblind (het schijnt dat mannen daar vaker last van hebben dan vrouwen) maar ik hoor hem er nooit over, tenminste, niet over tv volgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vermoed dat het in bepaalde combinatie van kleuren en schaduwspel weleens lastig kan zijn.
Hoewel deze groep natuurlijk aan hun handicap gewend is.
Ik denk dat ze soms wat minder scherp zullen zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sosm wel, maar in de meestal gevallen valt het wel mee omdat er op tv vaak over de kleurstellingen wordt nagedacht. Dus in het normale leven is het moeilijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kleurenblindheid is zelden totaal. Er is Rood/groen en geel/blauw kleurenblindheid. Beide soorten komen meer voor bij mannen, doordat de genen voor het onderscheiden van de kleuren op het X-chromosoom zitten, en mannen hebben daar maar 1 van, dus meer kans dat het gen ontbreekt. Gewoonlijk is het ook geen totale uitval van het kleurenzien, maar alleen een minder goed kunnen onderscheiden van vooral fletse kleuren. Felle kleuren kan de kleurenblinde dan wel zien.
Gewoonlijk wordt het dan ook pas ontdekt na een speciale test op kleurenblindheid, en merk je er in het dagelijks leven niets van....
Bij TV-kijken kan je zelf heel gemakkelijk ontdekken wat de kleurenblinde ziet, door gewoon de kleurverzadiging terug te draaien tot je een zwart/wit beeld ziet (totale kleurenblindheid) Vrijwel alles kan je dan zonder probleem volgen, alleen kan het soms lastig zijn om bij sportwedstrijden de verschillnde teams uit elkaar te houden .....